niedziela, 17 lipca 2011

Cuba Libre i inne propozycje na drinki z rumem

Autorem artykułu jest lukwec



Drinki z rumem to nowy rozdział zagadnienia spożywania alkoholu w Polsce. Nowy, bo rum, moim zdaniem, to wciąż nieodkryty trunek, który ma spory potencjał wzrostu, a traktowany jest w naszym kraju jako nisza (to tak ekonomicznie poszło). Dlaczego jako nisza?

Wyjaśnień jest pewnie wiele, mi się wydaje że główny powód, to ciągle zbyt mała ilość rodzajów rumu na półkach (choć to się bardzo powoli, ale zmienia) i wciąż nie do końca wiadomo z czym rum pić. O ile na pierwsze nie za bardzo mam wpływ (a szkoda, bo bym parę dobrych rodzajów światu pokazał), o tyle na drugie ... może poniższe coś pomoże :)

Moja przygoda z rumem zaczęła się już dość dawno (choć z perspektywy czasu wiele osób może stwierdzić, że 6 lat to tak jakby wczoraj). Szczęście moje polegało na tym, że zaczęła się w najlepszym do tego miejscu - na Kubie. Tam też zacząłem od najprostrzego drinka, który pozostał dla mnie jednocześnie najlepszym - od Cuba Libre drink.

Cuba Libre drink foto

Drink prosty w zastosowaniu. To co potrzebujemy to:

- rum

- limonka

- cola

- lód

Co z tymi składnikami zrobić? Do szklanki (wysokiej lub niskiej - ja lubię z niskiej, ale to kwestia preferencji) dosypujemy lód (tak 3-4 kostki, w zależności jaka szklanka). Dodajemy rumu, wyciskamy trochę soku ze świeżej limonki (byle nie za dużo, bo będziemy czuć tylko kwaśny posmak) lub zamiast wyciskać kroimy soczysty plaster i zalewamy colą.

Jakie proporcje (rum : cola)? To jak zwykle bywa - zależy od preferencji. Dla twardzieli 50 : 50. Mi się wydaje, że najbardziej optymalnym jest 1 : 2 (tak 50 ml rumu, 100 ml coli).

Jaki rum? Standardowo, zgodnie z przepisem - biały. Moim zdaniem jednak jest to drink, w którym można wyczuć różnicę w serwowanym rumie. I tak polecałbym spokojnie użycie ciemnych rumów, starzonych, nawet takich 8, 12-letnich. Fakt, trochę to może się wydawać przesadą lać 12 letni rum do coli, ale jak czuć różnicę? No bo jak nie czuć, to po co przepłacać?

Kolejnym ciekawym drinkiem, o jakim chciałbym napisać jest drink z rumem kokosowym - Malibu Apple & Ginger. Jest to jedna z moich większych niespodzianek i odkryć.

Drink z rumem Malibu Apple Ginger

Skład drinka:

45 ml rumu kokosowego (dla niewtajemniczonych - takie coś jak Malibu)

30 ml soku jabłkowego

sok z kawałka limonki/cytryny

piwo imbirowe

lód

Z początku drink z piwem imbirowym mnie nie przekonywał...z początku... Jako dusza eksperymencka w dziedzinie drinków musiałem spróbować, no i został na dłużej w mojej karcie menu.

Jak przygotować? Do dużej szklanki z kilkoma kostkami lodu wlewamy rum kokosowy i sok jabłkowy. Skrapiamy sokiem z kawałka limonki/cytryny lub po prostu kroimy plaster. Dobrze byłoby wstrząsnąć tak, by te składniki się wymieszały. Całość zalewamy piwem. Słomeczka. Można podawać.

Wariacje. Wariacji wymyślonych/wypitych jest kilka:

1. Jak ktoś nie lubi smaku kokosa - można użyć np. ciemnego/złotego rumu

2. W miejsce piwa dostałem raz napój o smaku Ginger Ale - rewelacja!

3. W miejsce soku jabłkowego - sok żurawinowy.

Sposób zmian - dowolny. Zmieniłem raz wszystko - czyli był drink z ciemnym rumem, Ginger Ale i sokiem żurawinowym - też świetne.

Na koniec dzisiejszego wystąpienia jeden z moich ulubionych drinków. Tym razem zrobimy drink z sokiem bananowym - Banana Day.

Drink z sokiem bananowym - Banana Day

W tym przykładzie podstawa to sok bananowy - czyli coś, co misie lubią najbardziej i ciekawe połączenie rumu z vermouthem słodkim (takie Martini bianco).

Skład:

30 ml rumu (choć ja daję 40-45 ml, a co :)

15 ml vermouth bianco

sok z kawałka limonki/cytryny

sok bananowy (ok 100 - 150 ml w zależności od szklanki)

lód (3-4 kostki)

Jak przygotować? Jeśli mamy shaker - do szklanki (wedle preferencji duża/mała - ja wolę...małą) z lodem wlewamy składniki, zakrywamy shakerem i wstrzącamy energicznie parę razy. Jeśli nie mamy to do szklanki z lodem dolewamy rumu, następnie vermouth, skrapiamy sokiem z limonki/cytryny i zalewamy sokiem bananowym.

To na tyle na dziś. Następnym razem spróbujemy zrobić użytek ze świeżych truskawek, soku żurawinowego i zrobimy kolejnego klasyka z colą.

---

pozdrawiam i zachęcam do wizyty po więcej przepisów na drinki z rumem:

www.havanaclub.com.pl


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz